12:00 | 12 مايو 2017
رئيس مجلس الإدارة
الإشراف العام
محمد عشماوي
رئيس التحرير
منى الطراوي

الفصل الأول "رواية لعنة ماريروكا"

2020/06/05 04:19 PM | المشاهدات: 2459


الفصل الأول "رواية لعنة ماريروكا"
أميره محمد

    لندن
                            15:30
مرت اربع اعوام علي تلك الحادثه، مرت بنا الايام ونسينا وتناسينا، ولكن بقي ألم عواقبها، لم اتخيل ان تكون اللعنه حق وأن ثمن الفضول هو فقدان الأحباب. 
أغلقت دفترها ودسته وسط أشيائها وأغلقت حقيبتها ووضعتها إلي جانب باب الغرفة ظلت تتأملها وتتذكر اعوامها الأربع، تنهدت بألم وأخذت حقائبها و غادرت الغرفه، كانت تسمع أصواتهم تعلو فأسرعت ودلفت إلي الأسفل.
مي: مفيش فايده فيكم أبداً علطول كده خناق و صوت عالي ماتعلمتوش حاجه من الانجليز. 
إسلام: ممكن تعرفي اي الموضوع الأول وبعدين تهزقينا براحتك. 
أحمد: لا ما تبقاش مي يا بني  دايماً تحب تعمل العاقله علينا. 
مريم: ممكن تبطل كلامك ده وتقولولها اي المشكله عشان تحلها. 
عمر: يا بنتي لا مشكلها ولا حاجه كلنا متوقعين ده أصلا. 
أيه: يعنب إيه لا مي شوفي حل احنا كده هنضيع. 
مي: ممكن تهدوا وتقولولي في إيه وهنضيع ليه وإيه اللي انتو متوقعينه. 
الكل: ميرال مش موجوده في البيت  ودكتور هاري قال مش هنرجع مصر ولا هنبدأ مشروع الماجيستر الإ بيها. 
مي: يا الله طيب انا هتصرف وهرجعها. 
عمر: ترجعيها إيه يا مي وهترجع ليه انتي أكتر واحده عارفه انها خسرت كتيير ولو رجعت هتخسر نفسها. 
أحمد:  بس لازم ترجع لو مش عشان نفسها يبقي عشانه احنا. 
مريم:ممكن تبطل تفكر بأنانيه وفكر  ازاي نساعدها.
عمر:اربع سنين عدوا ومش قادرة تنسي ولا عمرها هتقدرتنسي دول أ.....
مي:خلاص خلاص اسكت انتو عاوزين ميرال ترجع هترجع بس بشرط مش هنسيبها لوحدها ابدا اتفقنا.
الكل: اتفقنا.
وبمكان أخر كانت جالسه أمام النهر تتأمله وتشكي همها بصمت تنهدت، أغلقت عينيها لتري ذلك المجهول يمسكها بيدها و يوصلها إلي مقبرة مريروكا  تري نفسها وسط المقبرة تتحرك بحذر، اصوات تحاوطها من كل الجوانب،  تملك الخوف من قلبها، إلي وضع احدهم يده علي كتفها، لتفتح عينيها بفزع.
مي: اهدي اهدي دي أنا يا ميرال.
ميرال:يا مي حرام عليكي خوفتيني.
مي:وانتي اللي بتعمليه فينا ده اسمه إيه يا ميرال.
ميرال:مي ريحي نفسك انا مش هرجع معاكم انا هفضل هنا.
مي:طب والماجيستر  ولا خلاص نسيتي  حلمك، و الشركات باباكي الله يرحمه وشغله هتسيبهم يتنهبوا عادي.
ميرال:ما يتنهبوا وانا مالي انا مش عاوزه حاجه، وإذا كان علي الماجيستر هعمله هنا كتابي مش لازم يبقي  استكشاف في مليون غيري احسن مني يقدروا يبقوا مكاني أنا كده مرتاحه.
مي: طب انتي مرتاحه تمام، وبالنسبه لينا انتي ناسيه إن دكتور هاري موقف المشروع عليكي.
ميرال:موقفه عليا عشان التراخيص اللي صحاب بابا هيدوهالوا مش أكتر وانا ممكن اخلص بمكالمه و خلاص.
مي:والله بجد طب انا هبلغ دكتور هاري الكلام ده وانتي حره معاه.
ميرال:مي انتي عاوزه دكتور هاري يزعل منى وتحصل مشاكل.
مي:يعني انتي عارفه ان الموضوع مش موضوع تراخيص اهو، ليه بقي قولتي كده.
ميرال:عشان مش عاوزه ارجع انا لو رجعت هرجع لجحيم يا مي وانا لوحدي، مفيش حد جنبي هواجه ده كله لوحدي ازاي.
مي: واناروحت فين وأيه ومريم وأحمد وعمر واسلام كلنا كده مش مكفيينك ولا غير لائقين  نكون عيلة  ميرال العجمي. 
ميرال: لائقين تصدقي ضحكتيني، يا بنتي انا مش لايقه  عليكم، وبعدين الحمل تقيل اوووي وانتو استحملتوا مني كتيير. 
مي: ياستي عادي زي بنتنا بردوا، هستحملك وهنفضل معاكي وهنساعدك بس انتي ارجعي معانا وانا اوعدك اننا هنفضل معاكي ومش هنسيبك ابدا. 
ميرلل: وعد. 
الجميع: وعد. 
مي: بسم الله حرام عليكم خضتوني انتوا جيتوا ورايا ازاي. 
إسلام: سهل ركبنا العربيه ومشينا ورا التاكسي اللي كنتي ركباه مش مشكله كبيره يعني. 
ميرال: كده يا مي مكاني السري انفضح،  دلوقتي لما احب اهرب اهرب فين. 
مريم: هروب إيه مفيش هروب في طيارة هتفوت الساعه بقت 4 و طيارتنا 5:30 يلا يا حبيبتي. 
ميرال: بس يا جماعه انا..... 
الكل: مفيش بس يلا الدكتور هاري مستني. 
وصلوا إلي المطار وتمموا الإجراءات، و جلسوا ينتظرون نداء إقلاع الطائرة. يجلس إلي جانبهم رجل في مقتبل العقد الخامس من عمره يرتدي نظارته الطبيه، ويتفحصهم واحداً تلو الأخر إلي أن وقعت عينيه عليها، اقترب منها قائلا بلكنه إنجليزيه
هاري: ميرا ابنتي ما بك ألا يروقك الرجوع إلي مصر. 

اقرا ايضا/ الفصل الأول "الفتنة" من رواية "ميلاد شيطان"

ميرال: ماذا هل تتحدث إلي دكتور. 
هاري: نعم ما بك هل انتِ بخير. 
ميرال: لا أعلم حقا لا لا أعلم. 
هاري: حسناً اهدئ قليلا انت عائده إلي اجمل بلاد العالم، انت عائده إلي وطنك عزيزتي. 
ميرال: نعم عائده إلي وطني، ولكن ليس لي أحد هناك وانت تعلم ذلك جيداً دكتور. 
هاري: لما تقولين هذا. 
ميرال: ليس لي عائله انا وحيده ليس سوي ذاك الشخص الممل الذي فرضه أخي قبل موته أن يكون خطيبي

اقرا ايضا/ الفصل الثاني "محاولات فاشلة" من رواية "ميلاد شيطان"

هاري: ماذا عن هؤلاء، أليس هؤلاء هم اصدقائك وعائلتك. 
ميرال: نعم دكتور ولكن كلاً منهم لديه عائلته و احبابه أما انا فليس لي سوي ذلك الممل. 
هاري: ههههه لما تقولين عنه هكذا أنه شخص لطيف ووسيم. 
ميرال: لكني لم اختره، لم احبه. 
هاري: ماذا هل تكذبين علي نفسك أم علي أنا ميرال انتِ ابنتي وأنا أعلمك جيداً كفي عناد يا جميلتي كفي عناد يا نفرت. 
شعرت أن الأرض تتحرك من اسفلها، كادت أن تسقط إلا أن امسكت بها إحدى صديقاتها. 
أيه: ميرال ميرال إنتي كويسه. 
ميرال: اه أنا كويسه أنا بس دوخت شوية. 
مي: طب يلا عشان الطيارة هتطلع خلاص. 
استقلوا الطائرة المتجهه إلي مطار القاهرة، وما هي إلا ساعات قليله وهبطت الطائرة، انهوا الإجراءات و توجهوا إلي خارج المطار
ميرال: هو أتاخر كده ليه ياربي. 
أيه:هو فين حضرت اليوزباشي بتاعك يا قمر.
ميرال:يوزباشي اسكتي يا أيه انا علي اخري والله.
مريم:طبعا عشان مش موجود ووحشك أكيد.
ميرال:يووووه هتفضلوا تتريقوا كتييير وهدور علي أي حد يجبلي تذكرة للندن تاني ومش هرجع ابد.....
سمعت صوتا يقول: ميراال يا ميراااال