12:00 | 12 مايو 2017
رئيس مجلس الإدارة
الإشراف العام
محمد عشماوي
رئيس التحرير
منى الطراوي

التحدي.

2020/08/07 12:26 PM | المشاهدات: 1457


التحدي.
آيه عبد الله

ايه الفرق بين الشخص الناجح و الشخص الفاشل؟؟!
الشخص الناجح دايما عندو تحدي و عزيمة و إصرار انه هيوصل لهدفه مهما واجه من صعوبات، و عندو يقين في نفسه اولا وربنا ثانيا ان هيحقق حلمه و هدفه، دايما عارف هو عايز اي و بيحاول يتغلب علي الصعاب و بيتفوق عليها حتي لو علي نفسه، و اما الشخص الفاشل الخامل هو شخص من غير اي هدف و طموح في حياته ومستحيل يحقق هدفه مهما كان الا بالصدفة.

اقرأ أيضا /العملاق اللطيف
دايما خلي التحدي
سلاحك في الحياة، فشلت في حاجه عليك و علي التحدي و الاصرار لحد ما تنجح فيها، و متخليش حد يقولك انت فاشل، انت، وانت، وانت....
أفلاطون بيقول عن التحدي / " لا تبثط عزيمة احد يحقق تقدما متواصلا وان كان بطئيا".
مصطفي صادق الرافعي /" لا عزيمه لقلب خذله اللسان ولا تشدد للسان خذله القلب ولا استقلال لشعب تخاذلت ألسنتهم و قلوبهم".

اقرأ أيضا /لا زال حلمي
كلنا عندنا ناس في حياتنا كانت بتعاني كتير و يأست كتير لحد ما قررت تتحدي نفسها و تتحدي الحياة و نجحت، اعرف واحد كان معاق و قاعد ع كرسي متحرك، كان طموح جدا و نفسي يحقق حاجات كتير في حياته، عاني من الاكتئاب و الحزن لحد ما فكر ف للانتحار كذا مره، و الموضوع اتطور لحد ما فعلا حاول ينتحر و الناس لحقته، كان حاسس انه متكتف مش عارف يعمل اي حاجه نفسه فيها، لحد ما قعد مع نفسه و فكر كويس و قررت انه #التحدي هو الحل، و بالفعل اتحدي عجزه و مرضه و خوفه من انه يعمل حاجات كتير نفسه فيها، بدا يكتب كتب، يألف روايات، اجتهد و زاكر في دراسته لحد ما الناس كلها بقت تتمني تبقي زيه.

اقرأ أيضا /سمات لا ترغبها النساء بالرجال
خليك متأكد ان التحدي هو ال هيوصلك لحلمك، متقولش دا صعب و عمري ما اقدر اوصله، في مقولة بتقول " قد لا تعينك الظروف ولا يساعدك من حولك ولكن.... هنا يظهر التحدي و تظهر قوة إرادتك ( استعن بالله ولا تعجز)"

الكلمات المفتاحية