12:00 | 12 مايو 2017
رئيس مجلس الإدارة
الإشراف العام
محمد عشماوي
رئيس التحرير
منى الطراوي

الطمع . 

2021/04/28 01:29 PM | المشاهدات: 516


الطمع . 
شاهيناز مصطفي نور

 بعض من الناس يسخرون حياتهم لجمع المال، لا صدقة ولا زكاة ولا خير ولا نفقة في سبيل الله يسعي فقط لجمع الأموال ويتغر بالمال ويمنع الصدقة عن الفقراء والمساكين .

 

إقرأ أيضاً/كيف تتخلص من الهموم

 

قصة قارون في سورة "القصص"

 

قال الله تعالي .

{إن قارون كان من قوم موسى فبغى عليهم واتيناهُ من الكنوزِ ما إن مفاتحهُ لتنوءُ بالعصبةِ أولي القوة إِذ قَال له قومهُ لا تفرح إن اللهَ لا يُحب الفَرحين} 

 

 قارون ده واحد من الأقوام اللي بُعث إليها موسى عليه السلام، عاصي لله وجاحد ومتكبّر، كان عنده كنوز وأموال ميقدرش مجموعه من الرجال انهم يشيلوا مفاتيح صناديقها، والناس نصحوه انه مايفرحش، ونصحوه بالتواضع والإحسان وصرف جزء من ماله في سبيل الله، وأنه يبطل ظلم وافترى وفساد في الأرض .. 

 

قال تعالي: {وأحسن كما أحسنَ اللهُ إليك ولا تبغ الفسادَ في الأرض إن اللهَ لا يُحب المفسدين} 

 

وبعد كل نصايح قوم قارون لكنه برضه لم يتعظ ولبس أجمل ثيابه ورَكِبَ أجمل مراكبه، وخرج على قومه ومعاه خدمه وحشمه .. وكان عقابه أن ربنا خسف بيه وببيته وماله الأرض، ومقدرش يحمي نفسه من الخسف ولا حد قدر ينقذه ..

 

قال تعالى: {فخسفنا بهِ وبدارهِ الأرض فما كان له من فئة ينصرونه من دون الله وما كان من المنتصرين} 

 

إقرأ أيضاً/ليلة القدر

 

 قصة أصحاب الجنة في سورة "القلم" 

 

  واتسمت "جنة" لأنها أخصب وأحسن وأجود وأثمر الأراضي، جناين كتير مليانه ثمار وفاكهة كانت ملك راجل خَير جدا بيتصدق على الفقراء لكن بعد ما مات اجتمعوا أولاده التلاته وقالوا ان ابوهم كان مُسرف لانه بيتصدق على الفقراء والمساكين من الفاكهه والثمار، والطمع ملى قلوبهم لدرجة انهم اتفقوا انهم يجنوا كل محصول الفاكهه بالليل عشان يحرموا الفقراء منه .. اصرار غريب على منع إخراج الصدقة ومنع اعطاء المساكين .. 

 

وبعد ما عملوا كده، وجيه الصبح لقوا كل الجناين بقيت كالصريم .. الصريم يعني الليل المظلم، الأرض بقت من غير اشجار ولا ثمار ولا فواكه .. 

 

"فطاف عليها طائف من ربك وهم نائمون ، فأصبحت كالصريم " 

 

إقرأ أيضاً/إياكم والبدع

 

بلاش تغرك الدنيا والفلوس، الفلوس ممكن تعيشك مرتاح ومُنعم في الدنيا بس ممكن تكون سبب هلاكك في الآخرة، الفلوس رزق وخير وحقك تعيش مرتاح وتستمتع بنعم ربنا عليك لكن اوعى تتغر، اوعى تنسى حق الفقراء والمساكين .. تصدق على قد ما تقدر حتي لو الفلوس اللي معاك قليلة ، ساعد المحتاج ، والله العظيم ما نقص مال من صدقة ، والله اي جنيه بتديه لفقير أو محتاج ربنا بيردهولك أضعاف .. تصدق واكرم عباد الله ..