12:00 | 12 مايو 2017
رئيس مجلس الإدارة
الإشراف العام
محمد عشماوي
رئيس التحرير
منى الطراوي

الفصل السابع "مقابر الادهمي" من روايه "الكرسي الملعون"

2020/07/02 11:21 AM | المشاهدات: 908


الفصل السابع "مقابر الادهمي" من روايه "الكرسي الملعون"
رحمه أحمد

 

 

                الفصل السابع / مقابر الادهمي

 

عم عباس:يابني استهدي بالله كدا واعقل وبكره الصبح يحلها ربك

محمود: مش هعرف اهدا والله طول ما اخويا مش موجود ومعرفش هو فين ولا ايه حكايته 

عم عباس سكت ومكنش لاقي رد يقولو .. محمود حب يقطع الصمت دا وقال: دا الحل الوحيد المهم ياعم عباس انت قولي موضوع المقابر دا 

عم عباس: يابني هو بيتقال ان المقابر بتاعته كانت ف المنصووره فين بقي الله واعلم هو كل اللي اعرفه قولته

محمود: تمام انا هسافر المنصوره وهسأل هناك

عم عباس :يابني طب هتنام فين اصلا ولا هتعمللل ايه مينفعش تاخد الدنيا بسرعه كدا 

محمود سكت وفعلا افتكر .. هو هيروح ينام فين ولا هيعمل ايه

عم عباس: شوفت بقي .. اهدا يابني واستني الصبح يحل بس ونتصرف بس مينفعش تسافر دلوقتي دا الفجر قرب 

محمود اقتنع فعلا وقاله: عندك حق ياعم عباس انا هستني فعلا الصبح يطلع وهشوف فعلا ولازم احاول الاقي مكااان اقعد فيه والكلام دا 

عم عباس : طيب يابني هقفل انا هبقي وان شاء الله هكلمك الصبح

محمود: ماشي ياعم عباس ..مش عارف اقولك ايه معلش تاعبك

عم عباس: متقولش كدا انا السبب ف كل دا اصلا 

محمود: خلاص حصل خير ياعم عباس المهم بس نحل الموضوع دا 

عم عباس: ماشي يابني يلا سلام عليكو

محمود: وعليكم السلام 

_____

اقرأ ايضا/الفصل الرابع "هل حقيقه أم حلم" من روايه الكُرسي الملعون

_____

نام محمود وقرر انه لازم يتصرف بعقل وكان بيدعي ربه ان اخوه ربنا يحفظه يارب وتعدي علي خير 

سمع اذان الفجر قام صلي ورجع نام 

*الساعه 11 الصبح*

صحي محمود من النوم وبص حواليه وسمع صوت جي من المطبخ قام وراح المطبخ ولقي اخوه !!!!!!

محمود فضل واقف متسمر في مكانه وبيحاول يستوعب حصل ايه وبيجري ايه 

عاصم: اخيرا ياعم صحيت ايه كل النوم دا 

محمود فضل مصدوم ومبحلق لعاصم وبعد شويه نطق وقال: انت ... انت ازاي .. فين ... مين 

عاصم بضحك: انت سخن يابني ولا ايه مالك 

محمود : انت بتهزررر !!! هو فيه ايييه هو حصل ايه امبارح انت مش مكنتش موجود

عاصم بدأ يقلق: محمود مالك فيه ايه 

محمود: مالي اييييه .. هو حصل ايه امباااارح!؟؟؟؟

عاصم: مفيش يابني انت جيت من بره ودخلت اوضتك علطول وقفلت وراك قولتلك مالك وهتعمل ايه قولتلي هنام وبس كدا ولسه صاحي اهو 

محمود مصدوم ولسانه اتشل وجسمه كلوووو اتجمد ف مكانه وفضل باصص لعاصم وبس 

عاصم: يابني فيه ايه انا مستنيك تصحي اصلا عشان اعرف مالك وفيك ايه وكان مالك امبارح 

محمود جري ع اوضته ومسك تليفونه يدور فيه ويشوف المكالمات واخر حد كان مكلمه المفورض انه كان عم عباس 

قعد يدور لكن .. ملقاش حاجه!!!

ازاييي!!؟؟؟؟ يعني ايه ... كل دا كان حلم انا... مش فاهم 

لبس بسرعه ونزل جري ع عم عباس يعرف هو كان عندو امبارح اصلا ولا لا 

راحلو المحل و لقاه وقالو اللي حصل كلوووو حتي باللي المفروض حصل معاه

عم عباس: ايوه يابني بس فعلا احنا متكلمناش امبارح 

محمود: يعني ايييييييييه .. يعني كل دا كان حلم ولا ايه انا متأكد انه مكنش حلم 

____

اقرأ ايضا/الفصل الخامس "اكتشافات جديده" من روايه الكرسي الملعون

____

عم عباس: يابني اكيد كنت بتحلم ولخبط الدنيا ف بعضها 

محمود بعصبيه شديده: بقولك مكنتتتششششش بحلم انا مش اهبل عشان معرفش افرق بين الحلم والحقيقه

عم عباس: طب اهدا طيب اهدااا 

محمود: اهدا اييييه دلوقتي 

محمود فجأه جت ف بالو حاجه 

محمود: عم عباس هو الراجل دا اسمه فعلا الادهمي صح؟؟

عم عباس: ايوه يابني وفي المنصوره وانا مستغرب ان انت عرفت كل دا وفعلا دا كله صح بس انا مقولتلكش حاجه من دي 

محمود: تمام انا همشي دلوقتي وهبقي اكلمك بعدين سلام عليكو

عم عباس : وعليكم السلام 

مشي محمود ورجع بيته وقابل عاصم اللي مكنش فاهم اي حاجه خالص 

عاصم: ممكن تفهمني فيه ايه انا مبقتش فاهمك علطول غريب يا اما مش عايز اي حد معاك وبتتكلم بطريقه غريبه يا اما بتهب منك وتنزل فجأه وتبقي مش دريان باللي عملتو انا مش فاهم انت فيك ايه

محمود: انا هسافر المنصوره

عاصم: نعم!!!!

محمود: زي ما سمعت .. هسافر المنصوره وانت خليك هنا وخلي بالك من نفسك

عاصم: خد هنا انت فيه اييييه رد عليا مالك

محمود: ابعد عني ياعاصم .. انا بعرفك اللي هعملو مش باخد رأيك

عاصم:انت مستوعب انت بتقول ايه!!! انت يابني اتجننت ولا هيا حنين لحست دماغك خلاص 

محمود: اخرس 

وضرب عاصم بالقلم

عاصم اتصدم اول مره اخوه يعمل كدا ويمد ايدو عليه عاصم خرج بره البيت ومحمود قعد ف مكانه بيستوعب ازاي يمد ايدو ع اخوه 

ازاي دا يحصل دي اول مره

قام ودخل اوضته حضر شنطته زي المجنون وكتب لعاصم في ورقه"انا اسف ان انا مديت ايدي عليك سامحني بس انت متعرفش حاجه انا مسافر المنصوره ويمكن ارجع ويمكن لا .. هسيبلك فلوس كتير وتخلي بالك من مذاكرتك ومن نفسك .. متزعلش مني يا اخويا "

ولم حاجتو وخدت كل حاجه محتاجها ونزل وهو ميعرفش رايح يقابل ايه او هيشوف ايه .......

____

اقرأ ايضا/الفصل السادس " الوقوف أو الاستمرار" من روايه الكرسي الملعون

_____